lördag 18 april 2009

Namninsamlingen

Rättegången mot Sophie Lohedes väldtäktman har lagts ned efter att hon har tagit sitt liv. Jag frågar mig varför. Just nu pågår en namninsamling för överpröving mot nedläggning av Sophie Lohedens våldtäktsman! Insamlingen har över 7900 Underskrifter!


Överprövning Åklagare Erik Schreiber, JönköpingBrottsoffer: Sophie Lohede Målnr: ?Åklargaren har beslutat att lägga ner åtalet mot Sophie Lohedes våldtäcksman.Med den här namninsamnlingen begär VI en överprövning av åklagarens beslut.Och detta pga
  1. Sophie Lohede är ett offer, som han grovt våldtog flera gånger, och hon valde att ta sitt liv i sviterna av detta, samma dag som hon skulle vittna.
  2. Andra våldtäktsmän, har blivit dömda, trots att offret dött i sviterna av våldtäkten.
  3. Hon var enligt uppgift fjorton år, när hon våldtogs. Hon var ett barn. Åklagarens beslut signalerar, att det är okej, så länge inte offret orkar vittna eller dör innan rättegången. Det får inte ske.
  4. En förundersökning läggs ned om den inte anses ge resultat (RB 23:4, 23:4a). Skäl till nedläggning kan vara om man finner att inget brott begåtts, om ingen misstänkt hittas eller den misstänkte är oskyldig. Även bristande bevisning är skäl till nedläggning, dvs. om åklagaren inte anser att bevisningen är tillräcklig för domstolsprövning.
  5. Här finns bevis, även om offret är avliden.
  6. Om förundersökningen inte läggs ned, skall åklagaren fatta beslut om att åtal skall väckas (RB 23:20). För åklagaren gäller, med vissa undantag, en åtalsplikt, dvs. en skyldighet att väcka åtal om han/hon finner att det föreligger förutsättningar för en fällande dom. Om bevisen kommer att räcka för en fällande dom föreligger tillräckliga skäl för åtal.
  7. Bevisen räcker. Det råder väl inga tvivel om det. Sophies död får inte gå obemärkt förbi. Om inte överprövningen går igenom då måste lagarna ändras. Jag kommer hänvisa till namnisamlingen, när jag väl skickar den till tingsrätten.

LÅT FOLKET TALA FÖR EN GÅNGS SKULL!
http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3201

2 kommentarer:

  1. Jag har redan gett mitt namn på en blogg,så jag kan inte på din blogg.Får jag tillfälle ska jag ta ett kort på tekopps bilen.Hoppas att du har en trevlig Lördags kväll.

    SvaraRadera
  2. Vi har skrivit under..Självklart har vi gjort det! Jag har en dotter i samma ålder så det är en kamp jag empatiskt kan föra.. Mycket empatiskt då det kommer nära.. Hela hanteringen av flickan har varit galen under många år verkar det som

    SvaraRadera