måndag 27 april 2009

Alkohol

Lyssnade i morse på en debatt i P1 mellan Jörgen Huitfeldt, Kaliber och någon från Åbro bryggeri. Jörgen gick hårt fram och påstod att alla våldshandlingar var alkoholindustrins fel. Han gick till och med så hårt fram att han ville förbjuda all alkohol i Sverige och menade att det skulle vara genomförbart. Talespersonen från Åbro blev ideligen avbruten och påstods ha fel i alla sina fakta.
Mina egna studier från den tiden jag arbetade på krogen gav en ganska klar skillnad på alkohol och alkohol. Jag indelade alkoholdrickare i fyra typer: öldrickare, vindrickare, spritdrickare och blandare. Öldrickare var i allmänhet glada typer som ofta blev lugna och trötta. Vindrickare var lugna i början och blev snabbt fulla och gick hem. Spritdrickare och blandare var oftast de som höll ut längst och var de om kom i bråk om det fanns minsta lilla anledning.
Denna lilla undersökning som jag gjorde stämmer mycket bra med Gävles häktespersonals egen undersökning som visar att öldrickare aldrig är några problem vid omhändertaganden medan vindrickare och spritdrickare gärna gjorde motstånd och framförallt spritdrickarna hade en tendens att bli aggressiva och våldsamma.
Jag har en kamrat som är trevlig att ha fest tillsammans med så länge han håller sig till öl. Men jag har talat om för honom att jag inte vill vara med om han dricker sprit eftersom han blir aggressiv och otrevlig då.
Varför skulle då öldrickare inte bli lika våldsamma som andra alkoholdrickare? Jo, öl innehåller humle. Humle är en ölkrydda som har lugnande effekt. Många sömn- och insomningspiller innehåller humle. Förr i tiden lade man humle i barnens kuddar för att de skulle somna lättare.
Visst ställer alkoholen till problem men jag har svårt att tro att det skulle vara ölets fel. Detta nämner jag inte bara för att jag jobbar med att producera öl utan för att jag själv blir trött av öl och somnar ofta innan jag har hunnit druckit ur glaset.

1 kommentar:

  1. Hmm hemma dricker KP öl och jag vin... Men det är jag som blir snabbast trött:-) Ingen av oss brukar slåss dock..

    SvaraRadera