måndag 19 januari 2009

Måndagsfilosofi

Bild: Sveriges Radio P4, Lantz i P4.

Kommunistspöket till vänster och kapitalistspöket till höger. Jag som alltid har föreställt mig kommunistspöket som en mager, grå och transparant gestalt och kapitalistspöket som en rund, blekfet och arrogant koloss.

Lyssnade på filosofiska rummet på P1 i podradion idag. Ett väldigt intressant program om solipsism. Tänk att det finns ett sällskap för solipsister.

Om man djävlas med någon annan för att det skall bli lite kul, är det bara kul första gången. Andra gången är det faktiskt inte roligt varken för den som blir utsatt för sprattet eller för den som utsätter någon annan för sprattet och definitivt inte för någon som åsett spektaklet. Och tredje gången är det bara elakt. Den som finner det nöjsamt att utsätta någon annan för ett och samma spratt gång på gång har problem.

7 kommentarer:

  1. Jag prövar om det går att komentera...........

    SvaraRadera
  2. Det gick, men jag har stavat fel........ eller också är det enbart ett utfall av solipsism

    SvaraRadera
  3. Va fan är solipsism.. är det att jävlas fler gånger med folk?? Jag som trodde det var Murphy.-)

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag trodde att alla inte visste vad solipsism var länkade jag ordet till wikipedia där det står: Solipsism, filosofisk term (av latinets solus ipse = ensamt själv). I ontologisk mening betecknar den ståndpunkten, att det enda som existerar är jag själv inklusive mina upplevelser. I kunskapsteoretisk mening betecknar den ståndpunkten, att det enda jag kan ha kunskap om är mig själv inklusive mina upplevelser. En så kallad metodologisk solipsism finns också, formulerad av Rudolf Carnap. Denna hävdar att den logiska konstruktionen av min värld måste bygga på mina egna sinnesintryck. Carnap menar dock inte att den egna världen är den enda som existerar, utan gör med sin solipsism anspråk på metafysisk neutralitet.

    Den hemliga orden Deluminati är stödjare av denna filosofiska gren.

    SvaraRadera
  5. Murphy's lag lyder följande: "Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, så kommer någon att göra det på det sättet".

    SvaraRadera
  6. Murphys lag enligt min mening lyder så här: Allt som kan gå åt helvetet gör det och skulle det inte göra det så kommer det att visa sig att det hade varit bättre om det hade gjort det..

    Fridens:-)

    SvaraRadera
  7. Du har dragit ihop första och andra lagens populärversioner. Murphy's andra lag som han inte skrev själv lyder: "Om det händelsevis inte leder till en katastrof, så kommer det visa sig i längden att det hade varit bättre om det hade gjort det".

    SvaraRadera