torsdag 22 januari 2009

Kallt & malt

Krossen när den handmatas.

Jag har varit på Tärnö idag och krossat och packat malt. Det innebar att jag var tvungen ut och köra bil på morgonen. Det tog nästan en halvtimme att skrapa bort isbarken på bilrutorna.

När jag väl kom dit visade det sig att jag var tvungen att bära upp maltsäckarna till första bryggden upp för en gallertrappa då trucken inte hade någon laddning. Säckarna väger 40 kg per styck och är så lagom sladdriga. Jag hann iallafall krossa första bryggden innan lastbilen var fullastat så den kom med. Sedan när jag hade fått laddning i gaffeltrucken började ledstaplaren att tappa sin laddning. Efter lunch krossade jag en God Lager-brygd. Den var mycket enklare då det bara är en säck och resten tas direkt från silos. Efter det krossade jag för en Rökporter och det är bara säckar men då fungerade trucken som hade stått och laddats på förmiddagen. Men det känns i kroppen att jag har burit några ton malt idag.

6 kommentarer:

  1. Eehh, skulle det inte kunna vara en god idé att ställa truckarna på laddning innan man går hem för dagen? Tycker fd truckförare Flunkbuster ;-)

    SvaraRadera
  2. Tänk positivt.. du går ner i vikt:-)

    SvaraRadera
  3. Tänk vad du sliter för att vi andra ska kunna ta en god öl när helgen kommer. Tack Malte

    SvaraRadera
  4. Flunken, det där låter som sunt förnuft. Det förekommer inte på Tärnö. Mälteriet ligger allt för nära herrgården för att någon som jobbar därute skall ta några egna initiativ. OBS, mälteriet är ett eget bolag som från årsskiftet inte krossar vår malt längre det får vi göra själva. Tärnö ligger utanför Vrena 3 mil från Nyköping.
    Pangbruden, som belöning för mitt slit blev jag bjuden på mazariner och drömmar, så det gick nog jämt upp.
    Gamgäddan, och alla andra; jag tackar för alla öl ni dricker!

    SvaraRadera
  5. Jahaaa, är det olika sorters malt till de olika ölsorterna.....
    Bästaste

    SvaraRadera
  6. Ja, liksom olika sorters bröd innehåller olika sorters mjöl, innehåller olika sorters öl olika sorters malt.

    SvaraRadera