tisdag 13 januari 2009

Getto

Bild: Reuters-TV

Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag måste helt enkelt haspla ur mig det. Gaza påminner om hur tyskarna slog upp en mur i Warszawa för att stänga in judarna 1940. På en yta stor som 2,4% av Warszawa stängde man in 30% av Warszawas invånare som var judar. Judarna fick ordna ett eget styrelseskick i form av "Judenrat" med egen verkningslös ordningsmakt. Trängseln, deportationer österut och svälten i gettot ledde så småning om till uppror 1943 som slogs ned av tyskarna. Totalt dog 16 SS-officerer och 56 000 judar i upproret.
Nu när det inte finns överlevande kvar från gettot i Warszawa kan deras ättlingar praktisera den effektiva metoden med isolering, svält och terror. Det enda man kan hoppas på är att USA och de fredsorganisationer som finns i Israel äntligen inser att våld föder våld. Och att demokratin i Israel numer är en skimär. Det är inte Irak, Nordkorea och Iran som är ondskans axelmakter. Det är Israel som har blivit en terroriststat. Gazaremsan är för trångbodd för att föra krig på utan att det ska bli civila offer. Israel säger åt befolkningen i Gaza att bege sig iväg från det som Israel tror är mål. Vart ska de bege sig? De är ju instängda. Och sjukhus och skolor är inte kazamramper.

4 kommentarer:

  1. Där kom det:-) Jag kan inte historien men det ligger säkert en hel del i det du skriver

    SvaraRadera
  2. Btw..varför länkar du till pistolklubben ENA?

    SvaraRadera
  3. Jag har varit där på tävling iår. Överum har ingen sida annars hade de också varit med och fler kommer det att bli allteftersom.

    SvaraRadera
  4. Bra reflektion om en fruktansvärd situation. Hur kommer historien att döma Israel???
    Stina

    SvaraRadera