tisdag 5 maj 2009

Översvämning

Idag har jag bryggt God Lager. Allt fungerade som det skulle men jag kom inte igång så tidigt i morse som jag hade tänkt. Men när jag höll på att kyla vörten blev det plötsligt slut på kylvatten så att det höll på att gå illa. Om vörten åker in i tanken utan att vara nedkyld kan man ta död på jästen som man tillsätter först i tanken. Det visade sig att min vattenpåfyllning hade orsakat översvämning i det utrymmet där våra vattenbufferttankar och processvattenpump står. Pumpen hade lagt av på grund av att denstod under vatten. Det vara bara att avbryta all veksamhet och bege sig ned i källaren och hinka vatten. Eftersom vi var fem tog vi fem hinkar och bildade vi en hinklangningskedja. Jag fyllde på hinkarna och Kickan langade dem vidare till PH som langde dem vidare till PJ som langde dem till EL som tömde dem och langade till baka dem. Efter tre kvart provstartade vi pumpen och den gick igång. Det var skönt eftersom jag hade en fjärdedel av vörten kvar att kyla.
Orsaken till översvämningen var att när jag började vattenpåfyllningen var tankarna redan fyllda. Det var de på grund av att PJ på förmiddagen hade fyllt upp vatten i dem i en 90 minuter istället för 30 minuter som vi brukar göra på förmiddagarna. Att vi inte fyller tankarna mer än 30 minuter på förmiddagarna är just att man fyller på tankarna cirka 75 minuter på eftermiddagen när man brygger. Detta för att det inte skall ta slut på vatten under kylningen och för att det inte skall bli översvämning när man fyller upp tankarna på eftermiddagen så att det finns gott om vatten nästa morgon.
Nu blev det lite mycket tekniskt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Förenklat kan man säga så här. Det blev översvämning. Produktionen måste avbrytas. Det var jag som orsakade översvämningen. PJ hade fyll på vatten för länge på förmiddagen så att förutsättningarna var ändrade utan att tala om det (det är här som jag skyller ifrån mig).

1 kommentar:

  1. Skyll ifrån dig bara, vad ska man göra när man inte får korrekt info?

    SvaraRadera