onsdag 18 februari 2009

Malt och händer

Dagen började redan igår. PJ hade varit till Tärnö och krossat och packat malt. Han hade lastat in två säckar (500kg st) i bilen och åkte till bryggeriet. Båda säckarna hade vält pga att han inte hade spänt fast dem ordentligt. Nyduschad och ombytt hade jag ingen lust att byta om igen och berättade för honom hur han skulle göra för att lossa säckarna själv. Efter en och en halv timme hade han bara lyckats dra sönder en av säckarna. Ingen var lossad. Jag sa åt honom att jag fixar det imorgon bitti. Sedan glömde jag att ställa väckarklockan så att jag försov mig.
När jag morgonstressad som jag var började att lossa malten var jag tvungen att skära sönder ett spännband för att få ut malten och en av säckarna förlorade omkring 50 kg malt. Det blev bara kråkorna glada åt. Det tog mig bara en kvart att lossa säckarna som PJ hade misslyckats med på 1,5 timmar. Då kom jag att tänka på vad Calle Norlén sa på spanarna i fredags "Vart jag mig i världen vänder, ser jag tummar mitt i händer".
En ljuspunkt var det iallafall idag. Vi hade en ölprovning på eftermiddagen. Flera öl som jag inte hade smakat och några somjag borde ha satt var med. Bland annat blev SK som är en Guinness-fantast helt bortkollrad på en för gammal Guinness Forign Extra Stout (bäst före 2004) som luktade julmust.

2 kommentarer: