torsdag 11 mars 2010

Urkass bryggdag

Började jobba rätt tidigt idag för jag hade tänkt att brygden skulle vara i kok klockan 12 då jag skulle vara hos optikern. Nu är det ju så här att man inte kan lita på att det ska gå som det brukar när man brygger. Varje bryggning är individuell och det finns mycket som kan hända. Inmäskningen gick som den skulle men när avsilningen började började även problemen. Flödet till pålakningen var tydligen för lågt för det kom in luft i mäsken så jag fick avbryta avsilningen och röra om i mäsken. Detta är alltid ett riskabelt moment då det kan bildas kanaler i mäsken så att man får ut för lite extrakt. Det var som hände idag. Vörten blev lite för svag så jag blev tvungen att koka vörten extra länge. Det var ju ingen panik i sig då jag skulle till optikern. Men det är alltid irriterande att behöva koka längre tid än nödvändigt.
Efter kylningen kom nästa problem. Det var väldigt mycket varmdruv kvar i bryggpannan och det blev stopp i avloppskranen flera gånger så att tömningen tog en halvtimme längre än vanligt.
Summa summarum blev det en lång dag med dåligt utbyte. Urkass bryggdag alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar