tisdag 9 juni 2009

En dag där allt gick fel

Dagen började med som vanligt en tappningsdag. Jag påbörjade cip-en och smörjde in tappmaskinen. Då ringde det på dörren. Jag gick till dörren men det var ingen där. Gick åter ut i tapphallen och förberedde tappning. Då ringde det igen på dörren. Ingen där den här gången heller. Nu började jag bli irriterad.
Tredje gången dt ringde på dörren var det praktikanten som var där och han lovade att det inte var han som hade ringt tidigare.
Det visade sig lite senare att det var en tysk lastbilschaufför som hade ringt på. Han väntade på att vi skulle lasta på tomma sjöpall på hans bil. Mitt i förberedelserna för att starta tappningen var jag tvungen att avbryta för att lasta en lastbil som jag inte hade en aning om att han skulle komma. Eftersom den som visste om att han skulle komma inte hade förberett lastningen tog det extra lång tid att lasta bilen. Det ärviktigt att pallarna står rakt ovanpå varandra för att de skafå plats på lastbilsflaket. En och en halv timme försenad kommer till slut tappningen igång.
Strax före lunch kommer chefen och talar om att det skall tappas fat. Det finns inga fat diskade och lunchen som skulle kunna utnyttjas till fattappning måste i vilket fall som helst användas till att diska filtren.
Precis när jag har fått igång filterdisken och gjort iordning mat kommer lastbilen som skall hämta färdigtappad öl. Jag blir tvungen att kasta i mig maten för att hjälpa honom med att lossa och lasta. Efter lasningen kör vi igång tappningen igen. Samtidigt börjar vi diska fat. När vi har tillräckligt med diskade fat bryter vi flasktappningen och fyller fat. Sedan när faten är tappade och vi kör igång flasktappningen igen går det bara i en liten stund innan filtren sätter igen. Då det bara är cirka en pall kvar backspolar vi filtren några gånger istället för att diska dem som tar mycket längre tid.
När tappmaskinsdiskningen är igång anländer PJ från Tärnö. Han har med sig den nya mobila baren. Men för att få in den i bilen har han demonterat den. Den baren som är byggd för att inte demonteras. Han har helt enkelt försökt att lasta på den från fel håll. Och då vickar den ju av från gafflarna på trucken. Både jag och HF blir riktigt arga för att han har gjort det och vi begriper inte varför han har tagit med den baren överhuvudtaget.
När jag har ringt DVn och stört honom i en fotbollsmatch får jag reda på att han har tagit med sig fel bar. Det gör ju inte att man blir lugnare precis. Nu måste baren lagas och transporteras tillbaka ut till Tärnö och den andra lilla baren skall med in till Nyköping innan lastbilen går till DLP imorgon vid lunchtid. Här har man jobbat fem timmars övertid och ser bara fram emot att få sova lite mindre för att hinna med att bryta arbetstidslagen och göra övertid även imorgon.
Efter jobbet hann jag precis till sista-minuten-postlådorna och posta ett kort till en av mina döttrar som fyller år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar