lördag 6 juni 2009

Bortabränning

På morgonen igår började jag med att "väga" tankarna för att se vilka som jäste och vilka som skulle kylas för att lagras. Jag upptäckte då att en tank som borde jäsa inte gjorde det. Så innan jag åkte ut till Tärnö fick jag tillsätta en ny jäst till den tanken. Tre andra tankar skulle även "sprundas" dvs stängas i slutet på jäsningen så att det sista av koldioxiden från jäsningen stannar i ölet och blir kolsyra. Sedan bar det ut till Tärnö för destillering av äppelvin.
När destilleringen väl var igång och vi hade "klippt av huvudet" (det första som kommer ut innehåller orenheter som metanol till exempel) hjälpte jag PN med krossningen och ompackningen av malt som skulle in på lagret. Sedan tillbaka till destilleriet för att "klippa av svansen" (det sista som kommer ut innehåller även det orenheter som propanol, hexanol och acetaldehyder till exempel).
På Tärnö befinner sig destilleriet i det gamla stallet, stallet befinner sig i den gamla ladugården och mälteriet befinner sig i den gamla ladan där de även hade plats för frigående kalvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar