torsdag 18 februari 2010

Kalaspåsköl

Idag var det den första tappningen av Kalaspåsköl. Den är även iår en ale och vi har blandat flera olika brygder för att det ska bli så jämn kvalitet som möjligt. Trots att det är en hel del Cascade-humle i den tycker jag faktiskt att den är klart godkänd.

Dagen började bra. Sedan var det slut med det. Innan jag hade fått upp fart på tappmaskinen upptäckte jag att pipa nummer sex hade en trasig fjäder. Det var bara att stanna tappmaskinen och plocka ned fyllventilen. Ja, ja, nu var det inte så bara visade det sig. Den sitter med två insex-skruvar och det är väldigt trångt. Fram med den långa insex-femman, men kulan halkade över i den slitna insex-skruven. Jag blev tvungen att såga av insex-nyckeln för att få en ny fräsch yta så att den skulle greppa tag i skruven. Och en insex-nyckel av härdat stål är inte kul att såga av när vinkelslipen inte hade någon kap-skiva i sig.

När jag väl hade fått igång tappningen igen gav E.L. upp, han hade fått ont i magen. Kickan och jag fick köra tappningen själva. Och så kom Lastbilen som skulle lastas. Jag som inte hade hunnit flytta på den nyinköpta etikettmaskinen som stod ivägen. Sedan var det den gamla etikettmaskinen som skulle strula. Till lunch hade vi bara hunnit med att tappa drygt två pall.

Efter lunch gick det bättre. Efter att etikettmaskinen strulade lite i början kom vi snart in i en stilla lunk medan två grupper från restaurangskolan var på studiebesök. Vi hade beslutat att inte slita ut oss och tömma tanken utan att tappa på tid. När vi hade tappat klart visade det sig att vi hade tappat två tredjedelar av tanken. Då kom TYSKEN. Ja, han kanske är polack men lastbilen med tomglas kom från tyskland. Han skulle inte komma förrän imorgon. Men P.N. hade precis kommit tillbaka från Tärnö så ha tog hand om det medan jag och Kickan städade och c.i.p.-ade tappmaskinen.

Sen avslutades dagen med att C.N. kom med en grupp från KTH.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar